تمرین الگوهای جدید زبانی در مکالمه زبان انگلیسی

چگونه می‌توانیم نظرات و عقاید خود را در هر مکالمه‌ای، به‌خوبی به دیگران برسانیم؟ تمرین الگوهای جدید مکالمه زبان انگلیسی در زبانشناس

photo_2022-03-28_16-59-49.jpg
حسین ناصری
۱۴۰۱ شهریور آپدیت شد 
آموزش زبان انگلیسی

چگونه می‌توانیم نظرات و عقاید خود را در هر مکالمه‌ای، به‌خوبی به دیگران برسانیم؟ به‌طور طبیعی، وقتی به موضوعی علاقه دارید و یا به آن عشق می‌ورزید؛ دوست دارید که احساس خود و یا نظر خود را نسبت به آن موضوع، با دیگران در میان بگذارید. به همین ترتیب دیگران نیز به‌طور طبیعی به آن چیزی که شما با آن‌ها در میان می‌گذارید علاقه نشان می‌دهند و دوست دارند که عقاید خود را در رابطه با آن موضوع بگویند. بنابراین هدف از این نوشته این است که به شما ابزارها و استراتژی‌هایی را معرفی کند که شما از آن‌ها بتوانید هنگامی‌که در رابطه با نظرات خود صحبت می‌کنید، استفاده کنید. این استراتژی‌ها شامل پرسیدن نظرات دیگران، بیان نظرات خود، و یا بیان موافقت یا مخالفت خود با نظرات دیگران می‌شود.در هنگام مکالمه به زبان انگلیسی، در زبان آموزان (حتی آن‌هایی که به حد تسلط در مکالمه رسیده‌اند)، گرایشی وجود دارد که از الگوهای ثابتی برای بیان نظرات خود استفاده کنند. البته این موضوع در بومی زبان‌ها نیز شایع است. بنابراین، یکی از کارهایی که می‌توانید برای بالا بردن مهارت‌های مکالمه‌ای و افزایش ابزارآلات زبانی خود، انجام دهید؛ این است که الگوهای جدیدی را برای بیان نظرات خود یاد بگیرید؛ و این الگوها را در مکالمات روزانه‌ی خود به کار ببرید. بدین منظور، مهم‌ترین هدف نوشته‌ی حاضر این است که الگوهایی را به شما نشان بدهد که در حالت عادی از آن‌ها، استفاده نمی‌کنید.برای دانلود فایل pdf تمامی الگوهای جدید به همراه توضیحات آن کلیک کنید:

https://zabanshenas.com/wp-content/uploads/2020/12/opinions.pdf با کلیک بر روی آیکون فوق، فایل pdf تمامی الگوهای ارائه شده در مرورگر شما باز می‌شود. برای دیدن توضیحات این الگوها، نحوه‌ی استفاده از آن و تمرینات مربوطه، به ادامه‌ی نوشته توجه نمایید.

بیان نظرات خود و پرسیدن نظر دیگران

در ادامه این نوشته، نحوه‌ی استفاده از این الگوها به شما نشان داده می‌شود. این‌ها، به‌طورکلی الگوهایی زبانی هستند که در مکالمه زبان انگلیسی برای پرسیدن نظر دیگران، بیان نظرات خود، و موافقت یا مخالفت با نظر دیگران به کار گرفته می‌شود. بنابراین یکی از کارهایی که شما بایستی انجام دهید این است که این لیست را مطالعه کنید؛ و الگوهایی که به‌طورمعمول از آن استفاده نمی‌کنید را مشخص کنید. سپس با تمرین‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهیم، سعی کنید که این الگوها را یاد گرفته و در یک یا دو ماه آینده، به‌جای الگوهای قبلی خود، از این الگوهای جدید استفاده کنید.

برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شوید، نظر شما را به ویدئوی زیر جلب می‌کنم.

مثال‌هایی که در ویدئوی بالا آمد، الگوهایی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها برای بهتر کردن و افزایش الگوهایی زبانی خود، استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که در مکالمه زبان انگلیسی ماهرتر بشوید. اگر این‌ها را به‌طور مرتب تمرین کنید، استفاده از آن‌ها برایتان راحت‌تر می‌شود و رفته‌رفته می‌توانید به‌طور طبیعی آن‌ها را در مکالمات خود استفاده کنید.

برای اینکه در این راه به شما کمکی بنماییم، در این نوشته برای شما تمرین‌هایی صوتی قرار داده‌ایم که شما در آن، به یک انگلیسی‌زبان که از این الگوها استفاده می‌کند گوش می‌دهید. می‌توانید درحالی‌که به مطالب این تمرین‌های صوتی گوش می‌دهید، آن‌ها را تکرار کنید که الگوهای جدید را بهتر یاد بگیرید. بایستی سعی کنید که همان‌گونه که فرد انگلیسی‌زبان این الگوها را به کار می‌برد، شما نیز آن‌ها را تکرار کنید. زیرا نحوه‌ی رساندن پیغام (لحن صدا و …) نیز بسیار مهم است.

در ویدئوی زیر نمونه‌ای از آن چیزی که در تمرین‌ها می‌شنوید بیان شده است و در آن نشان داده می‌شود که چگونه تغییر لحن و زبان بدن می‌تواند معنای پیام شما را تا حد زیادی تغییر دهد.

همان‌طور که در ویدئوی فوق مشاهده می‌شود تغییر لحن و زبان بدن گوینده خیلی در تغییر پیام، تأثیرگذار است. بنابراین خیلی مهم است که با پیاده‌سازی تکنیک سایه ، دقیقاً بتوانید همان‌طوری که گوینده الگوها را به زبان میاورد، شما نیز آن را بگویید. البته در بعضی از فایل‌های صوتی از شما سؤالاتی پرسیده می‌شود که نظر خود را در رابطه با موضوعی بگویید. سعی کنید در جواب این سؤالات از الگوهای جدید استفاده کنید که این الگوها را بیشتر یاد بگیرید.

موافقت و مخالفت با دیگران

تمامی مطالب بالا در رابطه با موافقت و مخالفت با دیگران نیز صادق است. همانند بیان نظر، معمولاً ما الگوهای ثابتی را برای بیان موافقت یا مخالفت خود بکار می‌بریم. بنابراین یادگیری الگوهای جدید برای بیان موافقت یا مخالفت، می‌تواند دست ما را بازتر بکند. این کار همچنین باعث می‌شود که بتوانیم مثلاً مؤدبانه‌تر با دیگری به مخالفت بپردازیم. در ویدئوی زیر نمونه‌ای از الگوهای موافقت و مخالفت را می‌توانید مشاهده نمایید.

همان‌طور که در ویدئوی بالا مشاهده کردید، تغییر لحن و زبان بدن می‌تواند میزان موافقت یا مخالفت را با دیگران مورد تغییر قرار دهد.

علاوه بر مطالب فوق، گاهی اوقات در حین مکالمه زبان انگلیسی موقعیت‌های خاصی پیش می‌آید که لازم است برای عبور از این موقعیت‌ها، از استراتژی‌های خاصی بهره بگیرید:

عقب‌نشینی کردن و ردگم‌کنی

گاهی اوقات در مکالمه‌هایمان ممکن است نتوانیم که به‌خوبی منظور خود را برسانیم. یا واقعاً چیزی از ذهنمان بپرد که به دیگران بربخورد و از دست ما شدیداً ناراحت شوند. در این‌جور شرایط ممکن است که دیگران عکس‌العمل شدیدی نسبت به صحبت ما داشته باشند مثلاً ما را سؤال‌پیچ کنند. اگر این عکس‌العمل بسیار شدید باشد نیاز داریم که استراتژی مناسبی اتخاذ کنیم که بتوانیم با آن حرف خود را به‌گونه‌ای عوض کنیم که کمتر باعث عکس‌العمل دیگران بشود و به قولی قضیه بخوابد. نمونه‌ای از این استراتژی که به آن می‌توانیم عقب‌نشینی بگوییم، را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

همان‌طور که در ویدئوی فوق مشاهده می‌شود، گوینده با اتخاذ استراتژی مناسبی از حرف خود عقب‌نشینی می‌کند. برای انجام این کار، الگوهای زیادی وجود دارد که بعضی از آن‌ها در ادامه می‌آید.

What I mean is…

Actually, what I mean is…

What I actually mean is…

What I meant to say was…

Actually, what I meant to say was…

What I actually meant to say was…

That’s not exactly what I meant…

هدف از عقب‌نشینی واقعاً این نیست که نظر خود را تغییر بدهیم. بلکه این است که منظور خودمان را با مهارت بیشتری برسانیم؛ به‌طوری‌که مورد رنجش دیگران نشود. بنابراین این استراتژی بسیار مناسبی است برای زمان‌هایی که دیگران شما را در رابطه با حرفی که زدید به‌شدت مورد مواخذه قرار می‌دهند.

قطع کردن بحث

گاهی اوقات بحث‌هایی به وجود می‌آید که اصلاً دوست ندارید در آن‌ها مشارکت داشته باشید و در مورد آن‌ها نظر خود را بگویید. بنابراین نیاز است که به نحوی، بحث به وجود آمده را قطع کنید. معمولاً بحث‌های سیاسی و یا دینی بدین‌صورت هستند و خیلی‌ها دوست ندارند در مورد این‌جور مسائل نظر خود را بگویند. در ویدئوی زیر نمونه‌ای از قطع کردن بحث مشاهده می‌شود:

همان‌طور که در ویدئوی بالا مشاهده شد، با بکار بردن الگوهای خاصی می‌توانید این پیام را به طرف مقابل برسانید که یا مایل نیستید در رابطه با بحث به وجود آمده صحبت کنید یا چیزی در رابطه با آن نمی‌دانید. در ادامه فرازهایی که می‌توانید از آن‌ها برای این کار استفاده کنید مشاهده می‌شود:

Beats me.

I don’t really know.

That’s a good question.

I’m not sure.

I have no idea.

I have no clue.

I’d have to think about that.

Ummm, I’d rather not say.

Hmmm, I don’t know.

Who knows?

توپ را به زمین دیگری انداختن

وقتی در یک مکالمه توپ را به زمین دیگری میندازیم یعنی مسئولیت بیان نظر را از خود دور می‌کنیم و به عهده‌ی دیگری قرار می‌دهیم. این کار می‌تواند سه جنبه‌ی مثبت برای شما داشته باشد. اول اینکه می‌توانید نظرات دیگران را بشنوید؛ دوم اینکه با این کار می‌توانید زمان بیشتری را برای فکر کردن برای خود بخرید که فکر کنید که واقعاً چه چیزی می‌خواهید بگویید؛ و سوم اینکه خیلی مؤدبانه می‌توانید با این کار از مشارکت و ابراز نظر خود، خودداری کنید. الگوی “توپ را به زمین دیگری انداختن” از دو بخش تشکیل می‌شود. بخش اول مشابه همان چیزی است که در قسمت “قطع کردن بحث” آمد. اما بخش دوم آن به این صورتی است که در ادامه آمده است:

Beats me. How about you?

I don’t really know. What do you think?

That’s a good question. What’s your take on that?

I’m not sure. How do you feel?

I have no idea. Do you?

I have no clue. Do you have any thoughts on that?

I’d have to think about that. What you do think?

Ummm, I’d rather not say. What’s your opinion?

Hmmm, I don’t know. What do you think?

Who knows? Do you?

تأمل کردن

استراتژی بعدی تأمل کردن است. این کار معمولاً برای خریدن زمان انجام می‌شود که بتوانید جواب خود را بهتر آماده کنید. این استراتژی به‌ویژه برای کسانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند، مناسب است. مثلاً می‌توانید به فرد مقابل بگویید که دوباره سؤال خود را تکرار کنید. یا سؤالش را به طرز دیگری و با شاخ و برگ و جزئیات بیشتری بیان کند. در کل الگوهای تأمل کردن به‌صورت زیر است:

عادی:

Umm…

Uhh…

Hmm…

Yeah…

Let’s see.

I don’t know…

I wonder…

I wonder about that…

That’s a good question…

Let me think about that…

How should I say this?

How can I say this?

درخواست از طرف مقابل برای تکرار سوال:

What did you say?

Could you say that again?

Sorry, I didn’t catch that.

Sorry, I didn’t get that.

Sorry, I didn’t quite get that.

Sorry, I didn’t understand that.

Can you elaborate on that?

I’m not sure what you mean.

I’m not exactly sure what you mean.

وابسته کردن موضوع به مسائل دیگر:

It depends.

It just depends.

It really depends.

It really depends on the situation.

Maybe it is, and maybe it isn’t.

Sometimes it is, and sometimes it isn’t.

Who’s to say?

پریدن وسط حرف

گاهی اوقات فرد مقابل در حال توضیح دادن مسائلی است که بخشی از آن گنگ است. در این‌گونه شرایط شاید بد نباشد که خیلی مؤدبانه وسط حرف وی بپریم و توضیحات بیشتری را از ایشان درخواست کنیم. به‌ویژه زمانی که مسئله موردبحث بسیار پیچیده باشد، این استراتژی می‌تواند بسیار مفید باشد:

همان‌طور که در ویدئوی بالا مشاهده کردید گوینده با استفاده از الگوهایی مشخص و به کمک زبان بدن خود بسیار مؤدبانه وسط حرف طرف مقابل می‌پرد تا اطلاعات بیشتری بگیرد. البته این استراتژی برای زمانی که می‌خواهید جریان بحث را کنترل کنید و تأثیری روی بحث بگذارید نیز می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد.

برای اینکه وسط حرف طرف مقابل بپرید می‌توانید یکی از الگوهای زیر را استفاده کنید، سپس سؤالی بپرسید.

Wait a second.

Wait a minute.

Excuse me.

Sorry, but…

I’m sorry.

Hold on a sec.

Hold on a second.

Hold on a minute.

Wait.

Wait a sec.

Hang on.

Hang on a sec.

Hang on a second.

Hang on a minute.

Hold on.

به عنوان مثال:

Sorry, but who did she go with?

Excuse me. She did what?

Hang on a sec. He went where?

تمرین‌های صوتی الگوهای جدید زبانی

در این قسمت برای شما ده تمرین به‌صورت فایل صوتی قرار داده‌ایم که با استفاده از آن‌ها، الگوهای مختلف زبانی را یاد بگیرید.

هر تمرین، به همراه توضیحات و متن فایل صوتی قرار داده شده است. در اکثر تمرینات کافی است که به آنچه گوینده می‌گوید گوش دهید و آن را تکرار کنید. زیرا هدف شما از خواندن این تمرین‌ها این است که دقیقاً بفهمید که یک انگلیسی‌زبان، چگونه با این الگوها، پیام خود را می‌رساند؛ و سعی کنید که با تقلید از وی و اعمال تکنیک سایه ، شما نیز دقیقاً بتوانید همانند وی پیام خود را برسانید.

تمرین اول: پرسیدن نظر دیگران

در این فایل صوتی تنها کافی است که گوش دهید و تکرار کنید، یا تکنیک سایه را پیاده‌سازی کنید. تمام تلاشتان را بکنید که لحنتان کاملاً شبیه گوینده باشد.

برای اینکه خودتان را به چالش بیندازید می‌توانید به سؤالاتی که گفته می‌شود پاسخ نیز بدهید. برای این کار از الگوهای تازه‌ای که در تمرین دو قرار داده شده است استفاده کنید.

فایل صوتی تمرین:

تمرین دوم: بیان نظر خود

در این تمرین نیز همانند تمرین فوق، تنها کافی است که گوش بدهید و تکرار کنید.

فایل صوتی تمرین:

تمرین سوم: لحن مطمئن و غیرمطمئن

هرکدام از الگوهای زیر دو بار توسط گوینده بیان می‌شود. یک‌بار با لحن مطمئن و بار دوم با لحنی ضعیف و غیرمطمئن. با این تمرین‌ها یاد می‌گیرید که چگونه لحن خود را برای اضافه و کم کردن اطمینان نسبت به موضوع، تغییر دهید.

فایل صوتی تمرین:

تمرین چهارم: موافقت و مخالفت با دیگران

الگوهای موافقت و مخالفت را با گوش دادن و اعمال تکنیک سایه به تمرین زیر یاد بگیرید. همچنین سعی کنید که الگوهای جدیدی که تا الآن استفاده نمی‌کردید را در یک یا دو ماه آینده به کار ببرید تا رفته‌رفته به آن‌ها مسلط شوید.

فایل صوتی تمرین:

تمرین پنجم: عقب‌نشینی

فایل صوتی این تمرین از دو بخش تشکیل می‌شود. در بخش اول گوینده الگوهای عقب‌نشینی را می‌گوید که شما بایستی همانند تمارین فوق بشنوید و تکرار کنید. اما در بخش دوم گوینده از شما سؤالی می‌پرسد که شما بایستی با توجه به الگوهای ارائه‌شده با عقب‌نشینی کردن به آن سؤال جواب دهید.

فایل صوتی تمرین:

تمرین ششم: قطع کردن بحث یا توپ را به زمین دیگری انداختن

فایل صوتی این تمرین نیز از دو بخش تشکیل می‌شود. در بخش اول الگوهای “قطع کردن بحث” بیان می‌شود؛ در بخش دوم نیز الگوهای “توپ را به زمین دیگری انداختن” بیان می‌شود. همانند اکثر تمارین فوق تنها کافی است که به گوینده گوش دهید و این الگوها را تکرار کنید.

فایل صوتی تمرین:

تمرین هفتم: پریدن وسط حرف:

این تمرین را نیز گوش بدهید و تکرار کنید.

فایل صوتی تمرین:

تمرین هشتم: تأمل کردن

اعمال تکنیک سایه در این تمرین خیلی مهم است. سعی کنید که لحن گوینده را کاملاً یاد بگیرید و به کار ببرید. تأمل کردن با لحن نامناسب، الکی و ربات گونه به نظر می‌رسد.

فایل صوتی تمرین:

تمرین نهم: بیان نظر خود

در این تمرین به هر سؤال گوش دهید؛ سپس فایل صوتی را متوقف کنید و به سؤال با الگوهای جدید جواب دهید. سعی کنید که با تغییر لحن خود و زبان بدن، میزان اطمینان خود را از نظری که می‌دهید تغییر دهید.

فایل صوتی تمرین:

تمرین دهم: موافقت و مخالفت

در این فایل صوتی به نظر گوینده گوش دهید و بعد به بیان موافقت یا مخالفت با آن نظر بپردازید. با استفاده از تغییر لحن و زبان بدن خود نیز قاطعیت نظر خود را افزایش یا کاهش دهید.

فایل صوتی تمرین:

امیدوارم که از خواندن این نوشته لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌ها

زهره

۱۷ شهریور ۱۳۹۵

با سلام و خسته نباشید و تشکر از بابت سایت مفید و جذابتون.

اگه امکانش هست خیلی خوب میشه که فایل pdf فایل های صوتی الگوهای زبانی رو هم بزارید.چون با بعضی از کلمات ناآشناست.ممنون.

neda

۷ شهریور ۱۳۹۵

سلام و خسته نباشید

چرا نمیشه فایلای صوتی رو دانلود کرد؟

حسین

۸ شهریور ۱۳۹۵

بایستی از افزونه ای مثل [flashgot](https://addons.mozilla.org/en- US/firefox/addon/flashgot/) استفاده بفرمایین.

Sadeghi

۲۷ تیر ۱۳۹۵

بسیار عالی بود. میشه باز هم نمونه های مختلف الگوهای زبانی رو بگذارید.

با تشکر

ريحانi

۱۴ تیر ۱۳۹۵

با سلام

فايل هاي صوتي روي سيستم من پخش نمي شود

چرا؟؟

علی

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

با سلام اولین بار است که وارد سایت خوب شماشدم خیلی مفیدوجالب بود از همه دست اندرکاران متشکرم.

Hossein

۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

سلام ، از زحمات شما تشکر و قدردانی میکنم

اگه امکان داره فایل صوتی تمرین 8 رو اصلاح کنید ، پخش نمیشه!

حسین

۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

سلام

خیلی ممنونم که اطلاع دادین

تصحیح شد

پیمان

۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

سلام

ممنون بابت سایت خوبتون

انتقادی که داشتم اینه که خوب خیلی از مردم سیستم عامل اندروید ندارند و شما فقط برای اندروید نرم افزار را ساخته اید .

میشه لطفا راهنمایی کنید تکلیف ما چیه که با ios کار میکنیم ؟

منتظر جوابتون هستم.

ممنون

حسین

۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

سلام

ما خودمون هم به اين موضوع واقف هستيم اما به دليل كمبود منابع انساني، هنوز نتونستيم نسخه هاي ويندوز و آي او اس رو كار كنيم

اما الان نرم افزار اندرويد به حد خوبي رسيده كه ميتونيم توسعه ي اون رو فعلا متوقف كنيم و روي نسخه هاي فوق كار كنيم

اميدوارم هر چه زودتر بتونيم پاسخگوي شما باشيم

ممنون

صبا

۱۳ فروردین ۱۳۹۵

شما ومتنتون عالللللللللللللللللللللللی هستید